Publiczny
rynek papierów wartościowych jest sposobem pozyskiwania kapitału
na korzystnych warunkach, ponieważ w porównaniu z emisjami
niepublicznymi, łatwiej jest tu znaleźć inwestorów oraz uzyskać
wyższą cenę emisyjną. Umiejętne wykorzystanie tego faktu pozwala
spółce na pozyskanie kapitału niezbędnego do rozwoju oraz
poprawienia efektywności i konkurencyjności działania, co dotyczy
zarówno spółek wchodzących na giełdę po raz pierwszy, jak
również sięgających po tę formę finansowania po raz kolejny.
Z
inicjatywą rozpoczęcia przygotowań do oferty publicznej
występują najczęściej właściciele spółki. Często dzieje się
tak z inspiracji zarządu, który ocenia wejście na giełdę jako
ważny element w strategii rozwoju. Generalnie, taka decyzja zapada
tam, gdzie zapadają kluczowe dla spółki rozstrzygnięcia. Często
na taką możliwość wskazują doradcy biznesowi, zatrudnieni do
opracowania strategii spółki.
Spółki
wchodzą także na giełdę, aby umożliwić sprzedaż akcji
dotychczasowym właścicielom. Ponadto, wejście na giełdę może
być ścieżką wyjścia z inwestycji dla inwestora niepublicznego,
np. funduszu private equity lub venture capital. Jest to określone
już na etapie zawierania umowy inwestycyjnej.
Inny
motywem wejścia na giełdę jest podniesienie wiarygodności. Spółki
liczą na wiarygodną wycenę wartości rynkowej przedsiębiorstwa
oraz uzyskanie korzyści marketingowych. Ważne jest także
uzyskanie prestiżu spółki giełdowej.
Do
nieformalnych motywów wejścia na rynek publiczny można zaliczyć
podążanie śladami konkurencji, która wcześniej weszła na
giełdę oraz zapewnienie transparentności procesowi prywatyzacji
przedsiębiorstwa, którego właścicielem był Skarb Państwa.