Do zadań instytucji finansowych należy podejmowanie działań w
celu przeciwdziałania wprowadzaniu do obrotu środków pochodzących
z nielegalnych lub nieujawnionych źródeł.
Instytucje obowiązane:
- banki
- Narodowy Bank Polski
- instytucje pieniądza elektronicznego
- firmy inwestycyjne
- Krajowy Depozyt Papierów Wartościowych (KDPW)
- podmioty prowadzące działalność w zakresie gier losowych,
zakładów wzajemnych i gier na automatach
- zakłady ubezpieczeń
- zakłady reasekuracji
- fundusze inwestycyjne
- spółdzielcze kasy oszczędnościowo-kredytowe
- Poczta Polska
- notariusze (w zakresie dotyczącym obrotu wartościami majątkowymi)
- adwokaci
- radcowie prawni wykonujący zawód poza stosunkiem pracy
- prawnicy zagraniczni świadczący pomoc prawną poza stosunkiem
pracy
- biegli rewidenci
- doradcy podatkowi
- podmioty prowadzące działalność kantorową
- domy aukcyjne
- antykwariaty
- firmy leasingowe i faktoringowe
- firmy prowadzące działalność w zakresie obrotu metalami lub
kamieniami szlachetnymi i półszlachetnymi
- komisy
- lombardy
- pośrednicy w obrocie nieruchomościami
- fundacje
Organy informacji finansowej
- minister finansów
- Generalny Inspektor Informacji Finansowej
Generalny Inspektor jest podsekretarzem stanu w Ministerstwie
Finansów. Jest on powoływany przez premiera na wniosek ministra
finansów.
Instytucja obowiązana ma obowiązek zarejestrować transakcję,
której wartość przekracza 15.000 euro - również gdy jest ona
przeprowadzana w drodze więcej niż jednej operacji, których
okoliczności wskazują, że są one ze sobą powiązane. Informacje
o takich transakcjach przekazuje się do Generalnego Inspektora w
terminie 14 dni po upływie każdego miesiąca kalendarzowego.
Obowiązek ten nie dotyczy jednak pośrednictwa w obrocie
nieruchomościami, instytucji pieniądza elektronicznego, agentów
rozliczeniowych, adwokatów, radców prawnych i prawników
zagranicznych oraz biegłych rewidentów i doradców podatkowych.
Instytucja obowiązana przyjmująca dyspozycję lub zlecenie klienta
do przeprowadzenia transakcji, której okoliczności wskazują, że
środki mogą pochodzić z nielegalnych lub nieujawnionych źródeł,
ma obowiązek zarejestrować taką transakcję, bez względu na jej
wartość i charakter. Informacje o takich transakcjach przekazuje
się niezwłocznie do Generalnego Inspektora.
Rejestr transakcji oraz związane z nimi dokumenty przechowywane są
przez okres 5 lat, licząc od pierwszego dnia roku następującego po
roku, w którym dokonano ostatniego zapisu związanego z transakcją.
W celu wykonania obowiązku rejestracji instytucje obowiązane
dokonują identyfikacji swoich klientów na podstawie dokumentów
przedstawionych przy zleceniu transakcji albo przy zawieraniu umowy.
Generalny Inspektor może zwrócić się do organu podatkowego lub
organu kontroli skarbowej o zbadanie legalności pochodzenia
określonych wartości majątkowych.
Jeżeli z zawiadomienia wynika, że transakcja, która ma zostać
przeprowadzona może mieć związek z przestępstwem z art. 299
Kodeksu Karnego, Generalny Inspektor może w ciągu 24 godzin
przekazać instytucji obowiązanej pisemne żądanie wstrzymania tej
transakcji lub blokady rachunku na okres nie dłuższy niż 48 godzin
od momentu potwierdzenia przyjęcia zawiadomienia. Równocześnie
Generalny Inspektor zawiadamia właściwego prokuratora o podejrzeniu
popełnienia przestępstwa oraz przekazuje mu materiały
uzasadniające takie podejrzenie. Prokurator może postanowieniem
wstrzymać transakcję lub dokonać blokady rachunku na czas
oznaczony, nie dłuższy jednak niż 3 miesiące od otrzymania
zawiadomienia.
Generalny Inspektor może przekazać instytucji obowiązanej pisemne
żądanie wstrzymania transakcji lub blokady rachunku bez uprzedniego
otrzymania od niej zawiadomienia.
Wstrzymanie transakcji lub blokada rachunku upada, jeżeli przed
upływem 3 miesięcy od otrzymania zawiadomienia, nie zostanie wydane
postanowienie o zabezpieczeniu majątkowym.