Koszty wejścia na giełdę


Spółki planujące debiut na giełdzie z reguły najbardziej obawiają się kosztów tego przedsięwzięcia.

Koszty związane z wejściem na giełdę można podzielić na trzy podstawowe grupy.
Pierwsza z nich to koszty opłat administracyjnych i sądowych, związanych z procedurami dopuszczeniowymi. Opłaty należy ponieść na rzecz takich instytucji jak KNF, KDPW i GPW. Wysokość tych opłat jest najczęściej precyzyjnie określona, a możliwości obniżenia ograniczone. Niektóre opłaty mają charakter stały i są niezależne od wielkości emisji.
Druga grupa kosztów to wynagrodzenia doradców, obejmujące m.in. opłacenie firmy inwestycyjnej (domu maklerskiego), przygotowującego emisję. Koszty te można w pewnym stopniu negocjować, jednak w ramach ustalanych przez rynek. Ograniczenie wielkości kosztów należących do tej grupy polega zasadniczo na doborze doradców odpowiednich do skali planowanej oferty i sposobu jej przeprowadzenia. Nie znajduje uzasadnienia zatrudnianie najlepszych doradców specjalizujących się w dużych ofertach międzynarodowych, jeśli spółka przygotowuje mniejszą ofertę skierowaną na rynek krajowy.
Trzecią grupę kosztów stanowią koszty promocji oferty. O wysokości tych nakładów decyduje spółka. W praktyce zależą one od celów kampanii promocyjnej, która często wiąże się nie tylko z promocją samej oferty, ale jest połączona z promocją wizerunkową spółki.
Łącznie, względna wysokość kosztów przygotowania i przeprowadzenia emisji zawiera się w przedziale od 5-7% jej wartości.
Największe koszty ponoszone są przy pierwszej ofercie publicznej i pierwszym pozyskaniu kapitału na rynku publicznym. Kolejne oferty są znacznie tańsze, ponieważ spora część kosztów związanych z przygotowaniami do wejścia na giełdę ma charakter jednorazowy. Ponadto, spółki posiadają już doświadczenie, dzięki czemu kolejne emisje przebiegają sprawniej.


This entry was posted on 28.6.12. You can follow any responses to this entry through the RSS 2.0. You can leave a response.

Leave a Reply