Spółka wchodząca na
giełdę ma możliwość wyboru rodzaju oferty spośród kilku
wariantów.
Podjęta przez Walne Zgromadzenie uchwała o emisji musi określać najbardziej ogólny kształt emisji i typ oferty publicznej lub dopuszczenia papierów wartościowych do obrotu na rynku giełdowym. Możliwy jest jeden z poniższych schematów.
1. Nowa emisja w trybie publicznej subskrypcji
Jest to
najpopularniejsza forma wprowadzenia do obrotu na rynku giełdowym,
zgodna z głównym celem, czyli pozyskaniem kapitału na rozwój oraz
z wykorzystaniem wszystkich dodatkowych zalet spółki giełdowej.
2. Publiczna oferta sprzedaży akcji - typowe dla spółek
Skarbu Państwa
Model ten polega na
sprzedaży akcji przez dotychczasowych akcjonariuszy. Jest to typowy
sposób wprowadzania na giełdę spółek, należących do Skarbu
Państwa. Spółka nie pozyskuje kapitału, ponieważ środki ze sprzedaży trafiają na rachunki akcjonariuszy. Osiąga natomiast inne korzyści z wejścia na giełdę. Zyskuje np. wycenę rynkową, która jest przydatna w procesie organizacji publicznej oferty w przyszłości.
3. Nowa emisja akcji połączona z ofertą sprzedaży
Rozwiązanie to jest
połączeniem dwóch powyższych wariantów, czyli publicznej
subskrypcji oraz publicznej oferty sprzedaży.
Dzięki temu można połączyć zalety obu rozwiązań i zredukować
koszty w stosunku do realizacji dwuetapowej. Metoda ta stosowana jest również, żeby poprawić płynność akcji znajdujących się w obrocie w przypadku, gdy emisja nowych akcji jest niewielka. Ponieważ jednak zawsze sprzedaż akcji przez dotychczasowych akcjonariuszy może być kontrowersyjna dla inwestorów, warto w zasadach sprzedaży określić, że w przypadku ewentualnego niewystarczającego popytu, w pierwszej kolejności nastąpi objęcie akcji nowej emisji, dostarczającej spółce kapitału. Zwiększa to skłonność inwestorów do zakupu akcji, ze względu na przeznaczenie ich środków na cele rozwojowe.
4. Wprowadzenie akcji na giełdę bez przeprowadzania
oferty publicznej
Spółka wprowadza do
obrotu giełdowego już wyemitowane akcje, bez przeprowadzania
dodatkowego podwyższania kapitału. Sytuacja taka może mieć
miejsce w dwóch głównych przypadkach:
a) akcjonariusze spółki
chcą wprowadzić spółkę do obrotu ze względu na poprawę
płynności i ułatwienie przy zawieraniu transakcji. Wymagane jest
odpowiednie rozproszenie akcji (odpowiednia liczba akcjonariuszy).
Spółka uzyskuje dodatkowo rozpoznawalność rynkową, co jest
pomocne przy planowaniu oferty publicznej.
b) spółka wprowadza do
obrotu akcje objęte wcześniej w wyniku oferty niepublicznej. Ten
sposób pozwala pozyskać kapitał szybciej niż w ofercie publicznej
(pod warunkiem akceptacji przez inwestorów trybu oferty
niepublicznej), a jednocześnie spółka uzyskuje status spółki
giełdowej ze wszystkimi jego zaletami.
Oferta niepubliczna
Oferta
niepubliczna akcji może być realizowana jako samodzielny proces lub
jako oferta pre-IPO, czyli poprzedzająca pierwszą ofertę
publiczną. W pre-IPO do spółki wchodzi np. dom maklerski, który będzie późniejszym oferującym. Proces pre-IPO umożliwia szybkie pozyskanie
kapitału na realizację strategicznych celów spółki oraz zwiększa
wiarygodność emitenta w oczach inwestorów. Skutkuje to
zazwyczaj uzyskaniem wyższej wyceny spółki w trakcie realizacji
pierwszej oferty publicznej.
5. Wprowadzenie na giełdę obligacji, które poprzedzają
wprowadzenie akcji
Droga na giełdę - wybór oferty
This entry was posted on 30.5.12. You can follow any responses to this entry through the RSS 2.0. You can leave a response.
Świetnie napisane. Pozdrawiam serdecznie.
OdpowiedzUsuń