Droga na giełdę - wybór oferty

Spółka wchodząca na giełdę ma możliwość wyboru rodzaju oferty spośród kilku wariantów.

Podjęta przez Walne Zgromadzenie uchwała o emisji musi określać najbardziej ogólny kształt emisji i typ oferty publicznej lub dopuszczenia papierów wartościowych do obrotu na rynku giełdowym. Możliwy jest jeden z poniższych schematów.

1. Nowa emisja w trybie publicznej subskrypcji
Jest to najpopularniejsza forma wprowadzenia do obrotu na rynku giełdowym, zgodna z głównym celem, czyli pozyskaniem kapitału na rozwój oraz z wykorzystaniem wszystkich dodatkowych zalet spółki giełdowej.

2. Publiczna oferta sprzedaży akcji - typowe dla spółek Skarbu Państwa
Model ten polega na sprzedaży akcji przez dotychczasowych akcjonariuszy. Jest to typowy sposób wprowadzania na giełdę spółek, należących do Skarbu Państwa. Spółka nie pozyskuje kapitału, ponieważ środki ze sprzedaży trafiają na rachunki akcjonariuszy. Osiąga natomiast inne korzyści z wejścia na giełdę. Zyskuje np. wycenę rynkową, która jest przydatna w procesie organizacji publicznej oferty w przyszłości.

3. Nowa emisja akcji połączona z ofertą sprzedaży
Rozwiązanie to jest połączeniem dwóch powyższych wariantów, czyli publicznej subskrypcji oraz publicznej oferty sprzedaży. Dzięki temu można połączyć zalety obu rozwiązań i zredukować koszty w stosunku do realizacji dwuetapowej. Metoda ta stosowana jest również, żeby poprawić płynność akcji znajdujących się w obrocie w przypadku, gdy emisja nowych akcji jest niewielka. Ponieważ jednak zawsze sprzedaż akcji przez dotychczasowych akcjonariuszy może być kontrowersyjna dla inwestorów, warto w zasadach sprzedaży określić, że w przypadku ewentualnego niewystarczającego popytu, w pierwszej kolejności nastąpi objęcie akcji nowej emisji, dostarczającej spółce kapitału. Zwiększa to skłonność inwestorów do zakupu akcji, ze względu na przeznaczenie ich środków na cele rozwojowe.

4. Wprowadzenie akcji na giełdę bez przeprowadzania oferty publicznej
Spółka wprowadza do obrotu giełdowego już wyemitowane akcje, bez przeprowadzania dodatkowego podwyższania kapitału. Sytuacja taka może mieć miejsce w dwóch głównych przypadkach:
a) akcjonariusze spółki chcą wprowadzić spółkę do obrotu ze względu na poprawę płynności i ułatwienie przy zawieraniu transakcji. Wymagane jest odpowiednie rozproszenie akcji (odpowiednia liczba akcjonariuszy). Spółka uzyskuje dodatkowo rozpoznawalność rynkową, co jest pomocne przy planowaniu oferty publicznej.
b) spółka wprowadza do obrotu akcje objęte wcześniej w wyniku oferty niepublicznej. Ten sposób pozwala pozyskać kapitał szybciej niż w ofercie publicznej (pod warunkiem akceptacji przez inwestorów trybu oferty niepublicznej), a jednocześnie spółka uzyskuje status spółki giełdowej ze wszystkimi jego zaletami. 

Oferta niepubliczna 
Oferta niepubliczna akcji może być realizowana jako samodzielny proces lub jako oferta pre-IPO, czyli poprzedzająca pierwszą ofertę publiczną. W pre-IPO do spółki wchodzi np. dom maklerski, który będzie późniejszym oferującym. Proces pre-IPO  umożliwia szybkie pozyskanie kapitału na realizację strategicznych celów spółki oraz zwiększa wiarygodność emitenta w oczach inwestorów.  Skutkuje to zazwyczaj uzyskaniem wyższej wyceny spółki w trakcie realizacji pierwszej oferty publicznej.

5. Wprowadzenie na giełdę obligacji, które poprzedzają wprowadzenie akcji



This entry was posted on 30.5.12. You can follow any responses to this entry through the RSS 2.0. You can leave a response.

One Response to “Droga na giełdę - wybór oferty”