Wyznaczając strukturę oferty trzeba
ustalić proporcje inwestorów instytucjonalnych i indywidualnych.
Istnieją dwie podstawowe grupy
inwestorów - inwestorzy instytucjonalni i indywidualni,
którzy wprowadzeni do spółki w odpowiednich proporcjach zapewniają
udany przebieg oferty publicznej, a także płynny obrót na rynku
wtórnym. Na polskiej giełdzie decydujące znaczenie kapitałowe
mają fundusze emerytalne i inwestycyjne oraz firmy
ubezpieczeniowe, dlatego w większości przypadków oferty
kierowane są przede wszystkim do nich. Udział inwestorów
instytucjonalnych sięga zwykle 65-80 proc. oferowanej puli akcji.
Pozostała część kierowana jest do drobnych inwestorów.
Drobni inwestorzy są
niezbędni ze względu na prawne wymagania dotyczące odpowiedniego
rozproszenia akcjonariatu spółki giełdowej - minimum 25 proc.
akcji powinno znajdować się w posiadaniu akcjonariuszy, z których
każdy posiada nie więcej niż 5 proc. ogólnej liczby głosów.
Drobni inwestorzy pozwalają także zapewnić odpowiednią płynność
akcji, umożliwiającą zawieranie transakcji inwestorom finansowym.
Udział inwestorów instytucjonalnych w ofercie jest zachętą do
udziału w emisji dla inwestorów indywidualnych, którzy traktują
to jako pozytywną rekomendację.
Zbyt duży udział inwestorów
indywidualnych w ofercie postrzegany jest jako potencjalny czynnik
ryzyka kursu akcji ze względu na większą skłonność do
emocjonalnego podejmowania przez nich decyzji transakcyjnych. Z
drugiej strony nadmierne ograniczanie puli przeznaczonej dla
inwestorów indywidualnych, szczególnie w przypadku atrakcyjnych
ofert, prowadzi do wstrzymywania się przez nich z zaangażowaniem
kapitału z obawy przed dużą redukcją zleceń.
Jeśli ktoś szuka sprawdzonego inwestora instytucjonalnego -> http://blueoak.pl/uslugi/dzialalnosc_inwestycyjna/
OdpowiedzUsuń