Prognozy Finansowe


Prognozy wyników finansowych powinny być atrakcyjne, ale realne.

Dokumentem towarzyszącym założeniom strategicznym i opisowi planów rozwojowych spółki jest plan finansowy, zawierający liczbowe ujęcie założeń strategicznych i prognozowane wyniki finansowe. Jest to najbardziej wnikliwie rozpatrywana część dokumentacji spółki, na podstawie której inwestorzy oceniają możliwość realizacji strategii, dlatego plan finansowy powinien być przygotowany z niezwykłą starannością. Należy w jasny i zrozumiały sposób przedstawić zależności pomiędzy celami emisyjnymi i zakładanymi wynikami finansowymi.
Zrozumiałą sprawą jest chęć przedstawienia perspektyw rozwoju przedsiębiorstwa jak najlepiej, z jak największą dynamiką wyników finansowych. Inwestorzy oczekują jak najszybszego i jak największego wzrostu wartości inwestycji, czyli zdolności generowania w danych warunkach maksymalnych zysków.
Prognozy powinny być zatem dla inwestorów atrakcyjne. Trzeba jednak zachować umiar i właściwy dystans. Trzeba być ostrożnym, żeby nie przyjmować zbyt optymistycznych założeń i nie uwzględniać wyłącznie pozytywnych czynników prognozowanego rozwoju przedsiębiorstwa i branży. Zawyżanie (nawet w dobrej wierze) przedstawianych prognoz będzie weryfikowane przez inwestorów. Wszelkie wątpliwości interpretowane są na niekorzyść emitenta - nie tylko obniżają wycenę poprzez korekty i urealnienia prognoz dokonywane w procesie analizy, ale również, a może przede wszystkim burzą klimat zaufania pomiędzy spółką i inwestorami tak niezbędny do sukcesu oferty publicznej.
Spółka musi mieć przygotowane wyczerpujące i wiarygodne odpowiedzi na wszelkie niewygodne pytania, z jakimi może się spotkać ze strony analityków i inwestorów. Oferty, w których znaczna część pozyskanego kapitału ma być przeznaczona na bliżej nieokreślone "zwiększenie kapitału obrotowego" lub "rozbudowę sieci sprzedaży" mogą nie spotkać się z pożądanym zainteresowaniem ze strony inwestorów. Zdecydowanie lepiej oceniane są skonkretyzowane projekty, np. budowy nowej linii produkcyjnej zwiększającej niewykorzystane możliwości sprzedaży lub pozwalającej na istotne zmniejszenie kosztów produkcji.
Warto również pokazać, że w przypadku uzyskania mniejszych niż zakładano wpływów z emisji przewidziano alternatywne ścieżki finansowania zaplanowanych projektów, np. kredyt, leasing lub emisję dłużnych papierów wartościowych. Jest to ważne dla inwestorów na etapie podejmowania decyzji, ponieważ zmniejsza ryzyko zaangażowania w spółkę na wypadek nieuplasowania oferty w całości i niepełnego pozyskania środków inwestycyjnych z oferty publicznej.
Prognozy finansowe umieszcza się w prospekcie emisyjnym, ale jeśli są wystarczająco atrakcyjne, moment ich ogłoszenia może stać się osobnym elementem promocji oferty.

This entry was posted on 15.7.12. You can follow any responses to this entry through the RSS 2.0. You can leave a response.

Leave a Reply