Prognozy wyników
finansowych powinny być atrakcyjne, ale realne.
Dokumentem
towarzyszącym założeniom strategicznym i opisowi planów
rozwojowych spółki jest plan finansowy, zawierający
liczbowe ujęcie założeń strategicznych i prognozowane wyniki
finansowe. Jest to najbardziej wnikliwie rozpatrywana część
dokumentacji spółki, na podstawie której inwestorzy oceniają
możliwość realizacji strategii, dlatego plan finansowy powinien
być przygotowany z niezwykłą starannością. Należy w jasny i
zrozumiały sposób przedstawić zależności pomiędzy celami
emisyjnymi i zakładanymi wynikami finansowymi.
Zrozumiałą
sprawą jest chęć przedstawienia perspektyw rozwoju
przedsiębiorstwa jak najlepiej, z jak największą dynamiką
wyników finansowych. Inwestorzy oczekują jak najszybszego i jak
największego wzrostu wartości inwestycji, czyli zdolności
generowania w danych warunkach maksymalnych zysków.
Prognozy powinny
być zatem dla inwestorów atrakcyjne. Trzeba jednak zachować
umiar i właściwy dystans. Trzeba być ostrożnym, żeby nie
przyjmować zbyt optymistycznych założeń i nie uwzględniać
wyłącznie pozytywnych czynników prognozowanego rozwoju
przedsiębiorstwa i branży. Zawyżanie (nawet w dobrej wierze)
przedstawianych prognoz będzie weryfikowane przez inwestorów.
Wszelkie wątpliwości interpretowane są na niekorzyść emitenta -
nie tylko obniżają wycenę poprzez korekty i urealnienia prognoz
dokonywane w procesie analizy, ale również, a może przede
wszystkim burzą klimat zaufania pomiędzy spółką i inwestorami
tak niezbędny do sukcesu oferty publicznej.
Spółka musi
mieć przygotowane wyczerpujące i wiarygodne odpowiedzi na wszelkie
niewygodne pytania, z jakimi może się spotkać ze strony analityków
i inwestorów. Oferty, w których znaczna część pozyskanego
kapitału ma być przeznaczona na bliżej nieokreślone "zwiększenie
kapitału obrotowego" lub "rozbudowę sieci sprzedaży"
mogą nie spotkać się z pożądanym zainteresowaniem ze strony
inwestorów. Zdecydowanie lepiej oceniane są skonkretyzowane
projekty, np. budowy nowej linii produkcyjnej zwiększającej
niewykorzystane możliwości sprzedaży lub pozwalającej na istotne
zmniejszenie kosztów produkcji.
Warto również
pokazać, że w przypadku uzyskania mniejszych niż zakładano
wpływów z emisji przewidziano alternatywne ścieżki
finansowania zaplanowanych projektów, np. kredyt, leasing lub emisję dłużnych papierów wartościowych. Jest to ważne dla
inwestorów na etapie podejmowania decyzji, ponieważ zmniejsza
ryzyko zaangażowania w spółkę na wypadek nieuplasowania oferty w
całości i niepełnego pozyskania środków inwestycyjnych z oferty
publicznej.
Prognozy
finansowe umieszcza się w prospekcie emisyjnym, ale jeśli są
wystarczająco atrakcyjne, moment ich ogłoszenia może stać się
osobnym elementem promocji oferty.