Ani dom
maklerski ani spółka nie mają wpływu na koniunkturę gospodarczą,
ale mogą decydować o terminie przeprowadzenia oferty publicznej.
Nie ma jednoznacznej odpowiedzi na pytanie, jaki termin oferty jest
najlepszy.
Oczywiście taki, który daje największe szanse na
sprzedaż akcji po najlepszej cenie, a to zależy od bardzo wielu
czynników. Podstawowe znaczenie mają nastroje rynkowe oraz
liczba przygotowywanych równolegle ofert publicznych,
szczególnie tych dużych.
Przez nastroje
rynkowe należy rozumieć generalną skłonność inwestorów do
inwestowania w akcje, co związane jest bezpośrednio z
sytuacją na rynku wtórnym, a pośrednio z sytuacją
makroekonomiczną. W czasach bessy uplasowanie nowej oferty może
wymagać znacznego obniżenia ceny emisyjnej i pogodzenia się z
niewielkim udziałem inwestorów indywidualnych. Podczas hossy
istnieje za to niebezpieczeństwo zawyżenia ceny emisyjnej, co tylko
pozornie jest korzystne dla spółki. Długofalowo może obrócić
się przeciwko niej, ponieważ stosunkowo niewielkie wahania
koniunktury mogą prowadzić do strat inwestorów i zniechęcić ich
do inwestycji w akcje spółki w przyszłości.
Nie ma jakiejś
szczególnej sezonowości w oferowaniu akcji, aczkolwiek istnieje
głębokie przekonanie, że nie należy oferować akcji w miesiącach
wakacyjnych, szczególnie w przypadku emisji znaczących pod
względem pozyskiwanego kapitału. Mniejsze spółki mają szanse z
powodzeniem uplasować emisje w lipcu lub sierpniu.
Z całą
pewnością należy zadbać, aby planowany termin oferty nie pokrywał
się z innymi dużymi ofertami, w szczególności ofertami
prywatyzacyjnymi Skarbu Państwa. Oferty takie absorbują
zainteresowanie i kapitał inwestorów, utrudniając skuteczne
promowanie ofert mniejszych spółek. Z drugiej strony oferty
prywatyzacyjne przyciągają na rynek dużą liczbę nowych
inwestorów indywidualnych oraz powodują uaktywnienie
dotychczasowych. Dobrze jest zatem przeprowadzać ofertę publiczną
w niedługim czasie po dużej ofercie prywatyzacyjnej.
Jeśli oferta spółki nie spotka się z wystarczającym zainteresowaniem inwestorów, istnieje możliwość odwołania jej i przeprowadzenia z sukcesem w innym terminie.
Jeśli oferta spółki nie spotka się z wystarczającym zainteresowaniem inwestorów, istnieje możliwość odwołania jej i przeprowadzenia z sukcesem w innym terminie.