Co to jest analiza fundamentalna?


W literaturze można znaleźć wiele definicji analizy fundamentalnej. Można opisać ją jako metodę przewidywania przyszłych ruchów cen instrumentu finansowego na podstawie czynników i danych ekonomicznych, politycznych i środowiskowych, które w jakikolwiek sposób mogą wpłynąć na poziom popytu i podaży na dany instrument.

Analiza fundamentalna koncentruje się na emitencie papieru wartościowego oraz jego otoczeniu ekonomicznym. Badając kondycję finansową, silne i słabe strony, perspektywy rozwoju, odpowiada na pytanie czy warto zainwestować w jego papiery wartościowe. Kompleksowej analizie kondycji emitenta towarzyszy analiza jego otoczenia makroekonomicznego, co ma pozwolić na wybór podmiotu o dużych możliwościach wzrostu zysków w przyszłości.

Analiza fundamentalna obejmuje kilka etapów:

1. Analiza makroekonomiczna
2. Analiza sektorowa
3. Analiza sytuacyjna firmy
4. Analiza finansowa spółki
5. Wycena akcji

Analiza makroekonomiczna konieczna jest z uwagi na to, że każda firma działa w pewnym otoczeniu społecznym, politycznym, gospodarczym. Ocena przedsiębiorstwa z punktu widzenia makroekonomicznego powinna uwzględniać stan oraz wahania koniunktury gospodarczej. Przy ocenie koniunktury ocenia się takie wskaźniki jak: deficyt budżetowy, saldo bilansu płatniczego, zmiany produktu krajowego brutto, stopa inflacji, itp. Analiza ta dotyczy również polityki banku centralnego w zakresie kształtowania stopy procentowej, kursów walut, przewidywanej podaży pieniądza na rynku, polityki podatkowej i budżetowej rządu. Analiza makroekonomiczna powinna udzielić odpowiedzi na pytanie o opłacalność inwestowania na danym rynku (np. rynku akcji).

W analizie sektorowej dokonuje się oceny atrakcyjności inwestowania w spółki należące do danej gałęzi gospodarki. Na tym etapie przeprowadzanej analizy fundamentalnej ocenia się przewidywaną opłacalność i ryzyko inwestowania w danej gałęzi. Uwzględnia się także pozycję sektora w relacji do cyklu gospodarczego i warunków makroekonomicznych, głównie w celu odpowiedzi na pytanie jakie są jego zdolności do rozwoju w stosunku do całej gospodarki (czy będzie to rozwój bardziej dynamiczny czy wolniejszy). Analizie poddaje się także czynniki jakościowe charakteryzujące dany sektor, które stwarzają dodatkową szansę na rozwój (np. nowoczesne technologie, ochrona rynku przed konkurencją).

W dalszych etapach analizy fundamentalnej przechodzi się do analizy konkretnych spółek z wybranej branży, dokonując analizy sytuacyjnej spółki. Głównym celem jest ocena spółki na tle innych spółek z danego sektora. Pod uwagę bierze się przede wszystkim aspekty pozafinansowe, takie jak: jakość zarządzania, prowadzony marketing, aspekty produkcyjne, jakość kadry, strategię spółki, a także analizę SWOT (Strengths, Weaknesses, Opportunities and Threats), czyli silne i słabe strony spółki oraz okazje i zagrożenia jakie stwarza jej działalność.

Kolejnym etapem analizy fundamentalnej jest analiza finansowa. Stanowi ona ocenę całokształtu działalności gospodarczej firmy, łącznie z jej efektem końcowym w postaci wyniku finansowego oraz stanu majątkowego. Przeprowadza się ją za pomocą analizy wskaźnikowej.

This entry was posted on 6.12.11. You can follow any responses to this entry through the RSS 2.0. You can leave a response.

One Response to “Co to jest analiza fundamentalna?”